Problemy z akumulatorem

Jeśli wystąpią problemy z akumulatorem, istnieje kilka rzeczy, które możesz sprawdzić, przed wezwaniem serwisu.

  • Upewnij się, że bateria jest prawidłowo zamontowana. Drgania powodowane przez niewłaściwe zamocowanie akumulatora mogą wpłynąć na żywotność baterii.
  • Kable do akumulatora muszą być czyste i dobrze zaciśnięte. Nagromadzenie korozji na klemach może poważnie osłabić moc rozruchową.

Jak o niego dbać?

  • Uruchamiając silnik wciskamy sprzęgło – ułatwi to rozrusznikowi pokręcenie silnikiem.
  • Od czasu do czasu posmarować zaciski akumulatora wazeliną lub specjalnym smarem. Zapobiegnie to korozji i pozwoli utrzymać dobry kontakt elektryczny.
  • Przed uruchomieniem silnika wyłączamy wszystkie elektrycznie zasilane urządzenia pomocnicze – radioodbiornik, dmuchawy nawiewu itp. Rozrusznik włączamy kluczykiem w stacyjce na krótkie, najwyżej pięciosekundowe okresy, a między kolejnymi próbami dajemy akumulatorowi odpocząć przez przynajmniej 30 sekund.
  • Jeśli najczęściej jeździmy na krótkich trasach, dobrze jest od czasu do czasu przejechać samochodem dłuższy odcinek, aby akumulator mógł się należycie naładować.


Często obchodzimy się z akumulatorem nie najlepiej i dlatego jest on jednym z najczęściej wymienianych podzespołów samochodu. Przeciętna żywotność akumulatora powinna wynosić 3 - 5 lat, zakładając, że należycie dbamy o sprawność instalacji elektrycznej.

 
Hamulce - jakie są oznaki zużycia?

Popularne oznaki zużycia:

  • Niski lub miękki pedał hamulce,
  • Czerwona lampka ostrzegawcza, które może wskazywać usterkę w układzie hamulcowym,
  • Żółta lampka ostrzegawcza ABS, które może zasygnalizować problem z systemem ABS,
  • Ciągłe piszczące i trące dźwięki – może oznaczać, że klocki hamulcowe trzeba wymienić,
  • Znoszenie samochodu w prawo lub w lewo podczas hamowania,
  • Drgania pedału hamulcowego podczas hamowania,
  • Ubytki płynu hamulcowego,

Takie objawy mogą spowodować wydłużenie drogi hamowania. Tarcze hamulcowe i bębny hamulcowe, które są zbyt cienkie mogą nawet ulec pęknięciu czy rozerwaniu. Należy pamiętać, gdy zauważymy u siebie którykolwiek z tych lub innych objawów należy udać się na kontrolę układu hamulcowego. Zalecamy kontrolowanie układu hamulcowego raz w roku.

 
Układ wydechowy

Wszystkie istotne elementy układ wydechowego znajduję się podwieszone od dołu samochodu. Aby utrzymać samochód żeby działał sprawnie, cicho i wydajnie, zalecamy sprawdzanie układu wydechowego co najmniej raz w roku.
Popularne oznaki zużycia:

  • tłumiki i uszczelki: pęknięcia lub małe otwory mogą spowodować nieszczelności, mające wpływ na bezpieczeństwo i osiągi,
  • czujniki tlenu: pęknięcia, uszkodzone przewody mogą powodować nieprawidłową mieszankę paliwa z powietrzem i co za tym idzie większe spalanie paliwa,
  • tłumiki i katalizatory: przegrzanie, wgniecenia, lub korozja może spowodować zanieczyszczenie powietrza, nadmierny hałas i trudne przyśpieszanie,
  • rury, wieszaki, zaciski i wsporniki: nadmierna rdza lub uszkodzone śruby mogą spowodować opuszczenie elementów niebezpiecznie nisko lub nawet ich urwanie.